batu hampar di air puteh, serdang ~ aku mutalib - yang terbaeek

batu hampar di air puteh, serdang

Pernah dengar tentang air terjun Batu Hampar? Bagi penduduk di Serdang, Kedah Darul Aman air terjun Batu Hampar bukanlah asing walaupun mungkin orang Kedah sendiri tidak mengetahuinya terutamanya bagi mereka yang bukan berada di selatan Kedah.

Air terjun Batu Hampar atau nama rasminya Taman Rekreasi Batu Hampar, Air Puteh, Serdang, Kedah (setelah diselenggarakan Majlis Daerah Bandar Bahru) bukanlah besar sangat atau terkenal sangat, namun cukup popular bagi penduduk yang tinggal berdekatan.


Pernah sewaktu usia anakku meningkat remaja atau zaman kanak-kanak dulu, kami sekeluarga kerap ke sana; mandi-manda, berkelah dan bergambar kenang-kenangan.

Kini setelah usia mereka meningkat dewasa dan beranak pinak, setiap kali pulang ke kampung, anak menantu dan cucu cucuku pula yang sering mengajak aku untuk membawakan mereka ke air terjun ini.

Air terjun ini sebelum diambil alih MDBB sangat hijau, asli dan menyegarkan. Segala-galanya semulajadi. Tidak ada turapan tar, tidak ada pondok-pondok atau wakaf-wakaf, tidak ada tampalan simen di sana-sini dan tidak ada kertas-kertas surat khabar atau pembungkus makanan ringan.

Kini, air terjun Batu Hampar telah "dicantikkan" olah tangan-tangan manusia setelah pernah kotor dan lesu juga dengan tangan-tangan manusia. Di sana kini sudah ada dataran luas untuk parkir kereta, sudah ada bangsal dan wakaf rehat yang cantik, ada kolam-kolam buatan untuk mandian kanak-kanak, ada tandas awam dan juga kedai menjual makanan ringan.

Keluarga sering memilih untuk membawa anak-anak berkelah dan mandi-manda di sini pada hujung minggu atau pada hari cuti umum. Sayangnya ramai juga pasangan muda-mudi yang mengambil kesempatan memadu asmara di hutan-hutan dan belukar sekitar air terjun ini. Walaupun pihak berkuasa membuat pemantauan, biasalah puak-puak ini pun sudah tahu lorong dan lubang mana untuk menghilangkan diri.






0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More